Meditatie en Yoga


Meditatie voor beginners.

MEDITEREN, WAT IS DAT NU, JE HOORT ER ZO VEEL VAN?

Mediteren is tegenwoordig een hype, een trend. Iedereen kan het doen, niet alleen mensen met interesse in de Oosterse mystiek, maar ook mensen die open staan voor vernieuwde technieken kunnen dit goed beoefenen.

WAAROM MEDITEREN?

Mensen zoeken heil in meditatie om rust te bekomen in hun hoofd, om te ontsnappen aan de constante spanning en stress die het dagelijkse leven met zich meebrengt. Je kan het bekijken als een geestelijke (mentale) sport: je traint de geestelijke conditie. In het meest optimale scenario doe je dit dagelijks gedurende minstens 20 minuten. Meditatie zorgt voor bewuste ontspanning. Je gaat op zoek naar je innerlijke, zet het denkradartje
uit en bovendien verhoog je ook je zelfkennis. Je zal jezelf beter leren kennen hierdoor.

AANDACHTSMEDITATIE?

Dit is de meest bekende vorm waarbij je je focust ( aandacht zet) op een bepaald iets. Dit kan vanalles zijn. Jouw adem, een stem die je begeleidt bij het mediteren, een wit blad, een roos die je je voorstelt….Alles is goed zolang je je aandacht er maar kan bijhouden.

MEERWAARDE VAN MEDITATIE?

Vermoeiende herinneringen en pijnlijke momenten kunnen worden losgelaten.
Jouw innerlijke geest krijgt ademruimte. Jouw innerlijke geest ontspant.

MEDITATIE TEGEN STRESS?

Uit wetenschappelijke studies gedaan door onder andere een universiteit van Yale is gebleken dat je na 5 dagen 20 minuten mediteren per dag een verandering zal kunnen opmerken in je lichaam. Stress vermindert en je aandacht verscherpt. De bloeddruk daalt, net zoals de hartslag. Je gaat beter slapen en zal minder vermoeid opstaan. Dit zorgt allemaal voor de afname van stress, omdat je beter gewapend bent tegen de gehaastheid en stress van het dagelijkse leven.


Leuk weetje:

Door te mediteren stimuleer je de groei van hersencellen in het aandachtscentrum.
Hierdoor kan je beter om met prikkels.

Voor wie is dat nu?

Voor iedereen die onder begeleiding vertrouwd wil worden met de meditatietechnieken. Na de cursus kan je zelfstandig mediteren en verder oefenen. Meditatie voor beginners is ook voor zij die een overzicht willen krijgen van de verschillende technieken en stromingen, zodat ze kunnen proeven van wat voor hen de beste methode is. Meditatie voor beginners voor: iedereen die wil leren gemakkelijk en diep te ontspannen. Door de oefeningen kom je namelijk tot een ontspanning die vaak nog nieuw is voor je. Ik kan nog een hele waslijst geven met voorbeelden van waarom meditatie voor beginners geschikt is voor iedereen. Ben je nog niet overtuigd door de vorige stellingen? Contacteer me dan en dan geef ik je graag een uitgebreidere uiteenzetting hierover.


Yoga.

In de lessen Relaxatie Yoga gaat het niet om het uitvoeren van de perfecte yogahoudingen, maar wel om het bewust worden van je lichaam en geest. De les Relaxatie Yoga is een cadeautje voor jezelf, een uurtje dat helemaal van jou is om eens lekker te ontspannen.

Bovendien hebben we allemaal last van mentale stress. We voelen ons voortdurend opgejaagd en verliezen de grip op ons leven. Het ligt nochtans niet aan de omstandigheden van ons leven dat we ons zo voelen. Het ligt aan onze geest, die zich gedraagt als een losgeslagen wild paard en ons geen moment rust gunt.

Tijdens de lessen Relaxatie Yoga trachten we ons in de eerste plaats terug bewust te worden van onze geest en onze gedachten. En dan proberen we langzaam maar zeker dat wilde paard een beetje te temmen en weer grip te krijgen op onze gedachten. Want positieve en rustige gedachten zorgen automatisch voor een positief en rustig gevoel. We starten de les met een aantal rustige yoga houdingen en oefeningen. Daarna doen we een aantal meditatie- en ademhalingsoefeningen. De les sluiten we elke keer helemaal zen af met een geleide ontspanningsmeditatie.


10 Redenen om met yoga te beginnen

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd, geslacht of conditie. Iedereen, jong en oud, kan yoga beoefenen. Of je het nu dagelijks doet of éénmaal per week, yoga verrijkt je leven! Je zal gauw ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft voor lichaam en geest. Er zijn meer dan 1001 redenen om yoga te beoefenen. Hieronder sommen we 10 voordelen van yoga op die de kwaliteit van je leven zullen verhogen.

1. Stress vermindering

Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking van yoga zal er zich een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Bijkomende voordelen voor het lichaam zijn een verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

2. Pijnverlichting

Nog een voordeel van het beoefenen van yoga is dat het pijn kan verzachten. Studies hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga asanas (houdingen) en meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht van zowel kankerpatiënten, MS-patiënten, personen met immuniteitsziektes en een hoge bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Volgens sommige yogi helpt yoga zelfs bij het verwerken van emotionele pijn.

3. Verbeterde ademhaling

Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen.

4. Lenigheid

Naast het verlichten van pijn, verbetert yoga ook de lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam. Tijdens hun eerste les yoga kunnen velen hun tenen nog niet aanraken met gestrekte armen. Beetje bij beetje begint men echter de juiste spieren te gebruiken. Na een tijdje zullen de ligamenten, pezen en spieren verlengen, waardoor het lichaam meer verschillende poses kan aannemen. Daarbovenop resulteert het beoefenen van yoga tot een betere lichaamshouding, wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van nek-en spierklachten.

5. Versterkte kracht

Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.

6. Gewichtsverlies

Yoga (zelfs de minder intense variaties) helpt het lichaamsgewicht op peil te houden. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga ook aan tot gezonder eten en leidt het tot een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

7. Verbeterde bloedcirculatie

Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van de verschillende asanas kan zuurstofrijk bloed de cellen van het lichaam beter bereiken.

8. Cardiovasculaire training

Zelfs lichte yogaoefeningen hebben cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.

9. Focus op het heden

Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creëert een goede balans tussen lichaam een geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.

10. Innerlijke rust

Dankzij de meditatieve aspecten van yoga plaatst de mens zich een op meer bevredigende spirituele manier in het leven. Velen die yoga beoefenen omwille van andere redenen hebben gezegd dat dit de hoofdreden is waarom yoga een essentieel deel van hun leven is geworden.

Bron; B Yogaloft, Brugge.


Ikzelf, Sandra Goris, zal jullie coachen doorheen het traject.

Tijdstip: te bevragen bij mij, naar gelang interesse van de mensen.

link: https://www.yogatherapeut-info.be/